måndag 7 november 2011

Web 2.0 i undervisningen

Efter att ha läst några av artiklarna vi använder kursen som handlar om Web 2.0 så blir jag mer intresserad av att utforska hur jag själv skulle kunna använda det. Artiklarna tar upp konkret hur man kan använda en blogg i klass, wiki och "Social bookmarking". Det sista har jag inte kollat så mycket på själv, men det känns väldigt spännande och effektivt att man delar bokmärken på nätet med varandra. Det kan vara väldigt fördelaktigt att man som lärare dels kan lägga ut länkar om material som ska ingå i kursen, men även om eleverna själva hittar något intressant som de vill att de andra läser eller som kan vara av intresse om man vill fördjupa sig.

Jag är även nyfiken på att använda mig av podcasts i undervisningen. Jag har länge lyssnat på olika podcasts om diverse ämnen och det finns verkligen material som man kan spela upp för eleverna. Men det hade också varit roligt att testa att spela in eget. Både låta elever göra det, men är lite nyfiken redan nu att testa på det själv. Frågan är bara om vad. 

Men det finns även lite problem som man måste ta upp, som de gjort i artiklarna. Web 2.0 är ett fritt verktyg och med det kommer frågan vem äger materialet man lägger upp?

Mina källor:
What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for Education (JISC Technology & Standards Watch, Feb 2007)
Web 2.0 for Content for Learning and Teaching in Higher Education (JISC Technology & Standards Watch, May 2007)

3 kommentarer:

  1. Tack Liselott för din kommentar på min Wordpress-blogg, lägger in den här så att den finns med till kursen:

    lise-lotte ryberg commented on Distanskurs om IKT
    "Hej. Du skriver att du tvittrar mycket. Kan jag följa dig och vad heter du på tvitter? Jag heter LiselotteR1 på twitter förresten. Jag känner mig som en absolut analfabet vad gäller twitter. Vad brukar du tvittra om? Vilken funktion fyller det? Någon favoritkändis eller annan som du följer? Facebook känns som om jag har fattat grejen med och jag ser dess fördelar och nackdelar - men tvitter?"

    Svaret kan ni se här:
    http://li-losblogg.blogspot.com/2011/11/twitter-nagot-for-undervisningen.html

    SvaraRadera
  2. Hej! Nu har jag börjat följa dig på tvitter och verar unna ommentera din blogg också. Det gäller att inte ge upp!
    Blogga har jag gjort i svenska B i en BFtvåa. Mycet positiv upplevelse. Du an se hur jag gjorde på radersombrinner.blogspot.com. Att jag nu har problem med bloggandet beror på att nu är jag ensam, då jobbade jag ihop med vår skolbibliotikarie, som hjälpte mig mycet med det tekniska.
    Ska ta och kolla upp det där med "social bookmarking" som du nämner- könner inte till det. Var i kursmaterialet presenteras detta?

    Hur långt har du kommit i kursen?

    SvaraRadera
  3. Hej. Jo, det här med twitter..till dig som är van vid att hantera detta vetktyg! Har du läst lärarnas veckobrev? Där tipsar de om en google sida som heter interesting ways. Där finns en länk om hur man kan använda twitter i undervisningen. Tror det finns roliga möjligheter- men svårt att värdera de för mig som inte är van tvittrare. Vad säger du om ideerna som framkommer där? Någon du känner känns realistisk(möjlig att prova?

    SvaraRadera